Artykuł IRG listopad 2012

Wizyta robocza programu Comenius na Mytilene (Grecja).

Po tygodniu pobytu w Grecji na pięknej, słonecznej wyspie Lesvos, wylądowaliśmy w zasypanej śniegiem, zimnej Warszawie. Trochę szkoda, że nie mogliśmy w pełni korzystać z uroków plaży i krystalicznie czystego Morza Egejskiego, ale pierwsza wizyta robocza programu Comenius to czas intensywnej pracy dla nauczycieli biorących udział w projekcie, dopracowanie szczegółów mobilności uczniów, harmonogramu zadań, określenia szkół odpowiedzialnych za koordynowanie kolejnych etapów pracy.Zadanie to było tym trudniejsze, że w projekcie tym, czwartym z kolei w Zespole Szkół, bierze udział dziesięć szkół z Grecji, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Turcji, Rumunii, Słowacji, Portugalii, Belgii i Polski. Do tej pory pracowaliśmy z czterema, trzema szkołami, więc mimo sporego doświadczenia jest to również dla nas spore wyzwanie. Ideą tego rodzaju projektów jest bowiem współpraca i ciągła wymiana informacji, tak między nauczycielami, jak i między uczniami, wzajemne poznawanie się w czasie wizyt roboczych. W przypadku tak dużego projektu niemożliwe jest, aby uczestnicy spotkali się w jednym miejscu, żadna ze szkół nie jest w stanie zapewnić zakwaterowania u rodzin wszystkim, czyli co najmniej pięćdziesięciu uczniom! A takie jest właśnie założenie Comeniusa: w czasie wizyt roboczych uczniowie goszczą u rodzin, w ten sposób maja okazję poznać bliżej miejscowe zwyczaje, kuchnię, język i kulturę.
Zdecydowaliśmy więc, że każda ze szkół zrealizuje dwie wizyty w wybranych przez siebie krajach, a ostatnie spotkanie odbędzie się w Hiszpanii, w szkole głównego koordynatora projektu. W naszym przypadku wiosną 2013 pojedziemy do Grenoble we Francji, a wiosną 2014 do ÜBACH-pALENBERG w Niemczech. Zespół Szkół będzie gościł uczniów i nauczycieli z Hiszpanii, Niemiec i Francji w październiku 2013.
Projekt nosi tytuł „Choral song” i można go interpretować dosłownie, jako „chóralną pieśń”, albo też jako mówienie wspólnym głosem o problemach tolerancji, rasizmu, ekologii. W tym roku szkolnym będziemy realizować zadania podzielone na trzy grupy:

1.Społeczne: jakie są stereotypy dotyczące mieszkańców poszczególnych krajów, problemy emigracji i imigracji, kim jest obywatel świata, ale też obyczaje związane z Bożym Narodzeniem, sposoby spędzania wolnego czasu.
2.Językowe: opracowanie słowników wyrażeń potocznych, slang młodzieżowy, pochodzenie języków i ich brzmienie.
3.Informacyjne: opracowanie informatora dotyczącego szkoły, miasta, regionu i kraju, zachowania proekologiczne i ochrona środowiska.
W planach mamy także zrealizowanie Lip Duba, a w nawiązaniu do tematu projektu – opracowanie piosenek traktujących o rasizmie, tolerancji, ekologii w języku angielskim, francuskim i ojczystym.

W listopadzie będziemy wybierać logo projektu wśród propozycji nadesłanych przez uczniów ze wszystkich szkół.
Dokonania uczniów w projekcie będą na bieżąco zamieszczane na stronie internetowej, do której link znajdzie się wkrótce na stronie każdej ze szkół.
Szkoła grecka przyjęła nas bardzo serdecznie, uczniowie zaprezentowali nam tradycyjne tańce (wydaje się, że w Grecji każdy umie tańczyć zorbę i sirtaki!), mieliśmy okazję spróbować pysznych potraw przygotowanych przez nauczycieli i rodziców.
W czasie krótkiej wycieczki do położonego w górach Agiasos zwiedziliśmy miejscowe muzeum i wysłuchaliśmy koncertu na bliżej nam nieznanych instrumentach strunowych, w wykonaniu uczniów gimnazjum.
Trochę zazdrościliśmy mieszkańcom Mytilene, bo absolutnie wszędzie można było porozumieć się z nimi po angielsku!

Elżbieta Pragłowska

asdas